Het Noordhollands dagblad voert aktie tegen “het modieuze geknoei van de huidige generatie knoppendraaiers”.  Klachten: de  verstaanbaarheid van stemmen op radio en tv wordt steeds minder door te hard achtergrondgeluid of muziek. Er zijn volgens de krant veel klachten, blijkbaar zijn programma’s met hard achtergrondgeluid populair. Ook wordt er in de krant geklaagd over te veel muziekjes en over de intonatie van nieuwslezers.

Verstaanbaarheid

Opvallend is dat er ook geklaagd wordt over het hoge volume van de reclames terwijl een harder volume de verstaanbaarheid juist verhoogt. Met deze aktie komt het NHD terecht op voor de ouder wordende krantenlezende generatie bij wie hoorproblemen geen uitzondering zijn.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

De manier waarop geluid wordt opgenomen, bewerkt of weergegeven verandert in de loop van de jaren continu.  De tendens is : steeds harder, dieper, helderder. Zo weinig mogelijk stiltes en meerdere lagen van geluid. Dit heeft tot gevolg  de veel media een voortdurende stroom van opgepompte kakafonische herrie produceren.

Medicalisering, Ik hoor je niet / Hoormij

De actie ligt ook in de lijn van de  innige samenwerking van het NHD met medische- en farmaceutische bedrijven die blijkt uit de lange reeks  medische advertorials in de krant. Advertorials zijn berichten die er uit zien als een artikel maar fungeren als advertentie.  Achter de actie zit de medische stichting Hoormij. De meer dan 10.000 ondertekenaars zijn als potentiële klanten voor bijvoorbeeld een nieuw gehoorapparaat alvast geregistreerd.
Ze hebben aangegeven moeite te hebben achtergrondgeluiden te scheiden van voorgrond geluiden. En dat is nu precies wat verkopers van gehoorapparaten beloven:
“Om het natuurlijk gehoor goed na te bootsen, moet ruis verdwijnen. Zo kunt u zich concentreren en beter afsluiten voor achtergrondgeluiden”

Geluid naar de knoppen

Niet alleen kunnen ariesten, producers en producenten bepalen hoe geluid wordt gemixt. Radio- en televisie programma’s  mixen signalen, voegen pingeltjes toe. Omroepen en zendstations kleuren hun eindsignaal met effectapparatuur.  Geliefd en gehaat zijn de Optimod’s  van de firma Orban. Deze firma gedijt op de jarenlange wapenwedloop in geluidsdruk. Hun slogan is: “Kan uw signaal de concurrentie aan met andere stations?” http://www.orban.com/products/radio/

Een Optimod kan geluid op tientallen manieren verbeteren of verslechteren

Al twintig jaar terug hoorde ik geluidstechnici bij de omroep klagen over de instellingen van de Optimod. Voor wie goed luistert is dit niet meer om aan te horen. De afstelling van de effecten is niet persé op basis van kennis en persoonlijke smaak van geluidstechnici. Zendkanalen, omroepen willen gezien en gehoord worden en willen niet achterblijven bij de concurrentie. DJ’s kunnen niet weerstaan  en een effect apparaat is de ideale extensie voor iedereen die bigger and deeper and brighter than life wil te klinken Een apparaat als de  Optimod kan het geluid op tientallen manieren verbeteren of verslechteren.

Er wordt o.a. galm, echo, toonregeling, compressie, limiting, expander gebruikt. Ieder radio of tv programma of kanaal kan zijn eigen voorkeursinstelling gebruiken. Klassieke programma’s zijn misschien wel de enige programma’s die nog wel met (enige mate van) dynamiek klinken . De betekenis van dynamiek is niet luid, heftig en druk. Een groot dynamisch bereik betekent dat er grote verschillen zijn tussen de  hardste – en zachtste pasasage.

Of de actie in het NHD zal leiden tot een  her-ijking van de geluidsdruk in de media ? Wie weet, misschien als er genoeg lawaai over gemaakt wordt.

Petitie ‘Ik hoor je niet’: http://www.petities24.com/ik_hoor_je_niet