Ongeduld is waarschijnlijk het eerste wat je voelt wanneer je begint met mediteren. Ben je bereid om te wachten? Hoe meer geduld je hebt des te vlugger zal er resultaat zijn..
Een beetje suf, alsof je bewustzijn op een lager pitje komt zo is het gevoel dat je vervolgens kunt krijgen. Alsof je bewustzijn minder wordt zo lijkt het, maar dat is niet zo. Wat er op een lager pitje komt is de zo vertrouwde koortsachtige alertheid waar je meestal in zit.
Doorgaans zijn we in die koortstoestand. Actief maar koortsachtig. Tijdens het mediteren verdwijnt die koorts. Door je in jezelf te ontspannen zal je activiteit afnemen en zal de koorts verdwijnen.
De instinker
Mediteren is even stoppen met doen. Stoppen met je best doen om iets te doen. Stoppen met je best doen om iets niet te doen. Stoppen met pushen om niets te doen. Dat klinkt misschien vreemd maar het is typisch dat een meditant zegt : ‘het lukt me niet om mezelf te dwingen om te ontspannen.’ Dit is precies dezelfde instinker als wanneer je ‘nachts tot vier uur wakker ligt en denkt: ik heb morgen nog zoveel te doen, ik móet nu echt heel vlug gaan slapen. Mensen proberen zelfs liefde op te wekken voor het haar past.
Mediteren is passief worden, niets-doend. Wat ook verdwijnt is de intensiteit die hoorde bij die koortsachtigheid. In het begin kun je je dan een beetje sloom voelen maar het is geen sloomheid: de koortsachtige gloed neemt af.
Wijsheid weet dat er diep in iedereen een vrije geest en goedheid schuilen. Die je niet kunt dwingen maar wel voeden en stimuleren. Je hoeft niet altijd de baas te spelen
Wanneer je je concentreert wordt al het andere buitengesloten
Zodra je je in die passieve stand thuis begint te voelen komt er een natuurlijke alertheid over je. Dat is het verschil tussen koortsachtige alertheid en natuurlijk bewustzijn: bij koortsachtige alertheid ben je geconcentreerd en daarbij wordt al het andere buitengesloten. Want concentreren doe je op één ding tegelijk.
Wanneer je in de concentratie-stand bent dan luister je naar het hoofd(kantoor) en ben je je van niets anders bewust. Maar wanneer je bewust bent op een passieve manier, niet koortsachtig maar evenwichtig, natuurlijk, dan hoor je ook een auto langskomen. Je bent eenvoudig bewust. Je bent je van alles bewust, van alles wat zich om je heen afspeelt. En de schoonheid ervan is dat er een auto langsrijdt, dat jij het geluid hoort, maar dat het je niet stoort.
Als je op een koortsachtige, geconcentreerde manier aandachtig bent en je hoort de auto, dan stoort het geluid je omdat je niet weet hoe je totaal kunt zijn, hoe je je zonder meer bewust kunt zijn van alles wat er om je heen gebeurt. Je kent maar één manier en dat is op één ding tegelijk letten ten koste van al het andere.
Concentratie is een discipline van het denken, meditatie is het denken even achterwege laten
Dat is geen concentratie dat is meditatie
Wanneer je je aandacht ergens anders heen laat gaan, dan verlies je het contact met het eerste. Je aandacht is op één punt gericht, zij is niet totaal. Natuurlijke, passieve waakzaamheid is totaal, ze wordt nergens door gestoord. Dat is geen concentratie, dat is meditatie.
Zoals alle mensen en dieren gelukkig willen zijn en in vrede willen leven zo heb jij naar alle waarschijnlijkheid dezelfde wens en die is helemaal gerechtvaardigd. Als we vriendelijk naar onszelf kunnen kijken en met onszelf omgaan zou dit weleens veel dieper in positieve zin door kunnen werken naar onze omgeving. Onder het motto: breng vriendelijkheid in de wereld, begin bij jezelf.
Vriendelijkheid blijkt gemakkelijker te ontstaan als we aandacht besteden aan het positieve in onszelf en in anderen. De oefeningen in de video hieronder kunnen beschouwd worden als een springplank om vriendelijkheid en mededogen te ontwikkelen. Want net zoals we met fitness onze fysieke conditie kunnen trainen zo blijken we ook mentale vermogens tot bloei te kunnen brengen zoals opmerkzaamheid, mindfulness, mildheid, vrede, blijdschap, extase en ontroering.
De sturende invloed van intentie, emotie en bewustzijn
Moderne wetenschap bevestigt de sturende invloed die intentie, gevoelens en bewustzijn hebben op onze genetische expressie, geestelijke/ lichamelijke gezondheid en daarmee ook op de staat van de samenleving, van de ‘wereld’ en de conditie van natuur en milieu. Louter de intentie waarmee je jezelf iets vriendelijks wenst blijkt al een helende werking te hebben.
Volgens de nieuwste wetenschappelijke inzichten kunnen wij zelf specifieke vitale levensprocessen en onze genen aansturen want het blijkt dat onze emoties, via de hersenen het gebruik van ons DNA aansturen. Dit is de wetenschap van epigenetica. Positieve en negatieve gevoelens hebben bijvoorbeeld een onvoorstelbaar sterke werking op het ontstaan en verloop van kanker. Yoga en meditatie kunnen hier grote invloed op hebben.
Wetenschappers die moderne inzichten hieromtrent voor een groter publiek begrijpelijk maken zijn bijv. dr. Joe Dispenza, natuurkundige Fred Alan Wolf en celbioloog/ onderzoeker Bruce Lipton.
Je bent niet egoïstisch als je jezelf iets moois toewenst
Je bent beslist niet egoïstisch als je jezelf iets moois toewenst, integendeel. Hoe minder we onszelf gunnen in het leven hoe meer deze verzuring ook onbewust onze omgeving beïnvloedt. Het leven kan zoveel lichter worden als we op goede voet met onszelf staan.
De video hieronder is een compassie-meditatie met Volker Hinten. Een oefening die al zo’n 2.500 jaar wordt toegepast. De oefening duurt een half uurtje met aansluitend een klankschalenconcert (20 min) met Jan-Paul van der Meij.
Namasté (ik groet het licht in u)