Waarom houdt de geest zichzelf voor de gek en kijkt hij niet naar de feiten zoals ze zijn? Waarom versluiert en ontvlucht hij ze? – dit alles betekent dat hij in de greep van de illusie verkeert. De feiten – welke feiten dan ook – zijn het actieve heden. (J. krishnamurti)
Dingen die volgens logica niet kunnen en die toch gebeuren
In Amerika wordt hier al jarenlang uitgebreid wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. De Universiteit van Virginia afdeling Perceptuele Studies onderzoekt onder meer kinderen die gedetailleerde herinneringen hebben aan eerdere levens; de aard van bewustzijn en de relatie tussen geest en lichaam , neuro imaging studies van psi gebeurtenissen en personen die zeggen dat zij Bijna Dood Ervaringen hebben (BDE) .
Een lijst met onderzoeken uitgevoerd door de afdeling Perceptuele Studies leest als een serie afleveringen van het klassieke tv programma The X-files.
“Wetenschappers die zeggen: dit bestaat niet, het is onmogelijk, of: het is alleen maar verbeelding, hebben niet de moeite genomen om de enorme hoeveelheid data en literatuur die is opgebouwd over deze verschijnselen in te zien.”
Helderder denken en duidelijker zien dan je ooit gedaan hebt terwijl je hart niet meer pompt en er geen bloed naar je hersenen gaat en terwijl je volledig onder narcose gebracht bent. Naar beneden kijken en je lichaam zien liggen op de operatietafel en exacte details opmerken van dingen die gebeuren in de operatiekamer die je chirurg later kan bevestigen. Het lijkt in strijd met het gezonde verstand en toch gebeurt het.
Ontmoetingen met zojuist overleden familieleden en vrienden waarvan je nog niet eens wist dat ze overleden waren, overleden personen ontmoeten die je niet kent maar die je later herkent op familiefoto’s. Allemaal dingen die kunnen gebeuren in Bijna Dood Ervaringen. Is het mogelijk dat ons bewustzijn lichamelijke dood overleeft? Er zijn veel menselijke ervaringen mogelijk die de indruk wekken dat dit precies het geval is.
Eindelijk van de drank na meditatie-ervaring
Een Amerikaanse psychiater biedt therapeutische hulp aan een zwaar depressieve man, hij is een advocaat van 52 die in scheiding ligt, zwaar aan de drank is en die vele malen tevergeefs heeft geprobeerd te stoppen. De psychiater probeert onder meer te helpen met mindfulness-technieken en meditatie.
Op een dag zegt de patient tegen de therapeut: “Ik stop nu echt met drinken. Tijdens het mediteren hoorde ik heel duidelijk een vrouwenstem zeggen dat het nu echt tijd is om te stoppen. De stem leek op die van mijn moeder maar ik weet niet zeker of zij het was. Het geluid van haar stem resoneerde op zo’n manier door mij heen, dat ik er nu van doordrongen ben om te stoppen met de drank.”
En tot de verbazing van de positieve- en tegelijk ook sceptische psychiater stopt de man na zijn meditatie-ervaring inderdaad met drinken. En jaren later, wanneer de psychiater dit verhaal vertelt is dit nog steeds zo. Deze psychiater is te zien in de video onderaan deze pagina.
John Cleese en de onderzoekers
In 2018 kwam een aantal van deze wetenschappers bij elkaar op een podium met publiek. Gespreksleider in dit panel, de acteur, schrijver en komiek John Cleese, mede oprichter van het immer populaire Britse tv programma Monty Python’s flying circus en schrijver van en hoofdrolspeler in Fawlty Towers.
John Cleese is al jaren geïnteresseerd in wat er in ons afspeelt. In de jaren 80 schreef hij samen met Robin Skynner, de psychiater bij wie hij in therapie was, al het boek: Hoe overleef ik mijn familie. Cleese maakte met Monthy Python o.a. ook de succesvolle films The meaning of life en Life of Brian.
De bijeenkomst in 2018 is te zien in de video hieronder.
Sprekers: Jim B. Tucker M.D. , UVA, Director of the Division of Perceptual Studies, Bonner-Lowry Professor of Psychiatry and Neurobehavioral Sciences | Bruce Greyson, M.D. , UVA, Chester F. Carlson Professor Emeritus of Psychiatry en Neurobehavioral Sciences | Kim Penberthy, Ph.D. , UVA, ABPP, Chester F. Carlson Professor of Psychiatry & Neurobehavioral Sciences | Edward Kelly, Ph.D. , UVA, Professor of Research, Division of Perceptual Studies, Department of Psychiatry and Neurobehavioral Sciences | Emily Williams Kelly, Ph.D. , UVA, Assistant Professor of Research, Division of Perceptual Studies, Department of Psychiatry and Neurobehavioral Sciences
De feiten, welke feiten dan ook
Waarom houdt de geest zichzelf voor de gek en kijkt hij niet naar de feiten zoals ze zijn? Waarom versluiert en ontvlucht hij ze? – dit alles betekent dat hij in de greep van de illusie verkeert. De feiten – welke feiten dan ook – zijn het actieve heden.
Komt het door onze opvoeding, dat we nooit in direct contact komen met die feiten, met ‘wat is’, dat we anders willen zijn, een ander nadoen en iets of iemand willen zijn in deze afschuwelijke wereld, komt het doordat ons geleerd is dat we onszelf moeten corrigeren om beter te worden?
Komt het doordat onze idealen altijd verre, irreële idealen zijn? Komt het doordat we eigenlijk, in de grond van de zaak, niet weten wat we beginnen moeten met ‘wat is’? We ontvluchten inderdaad dat ‘wat is’ omdat we niet weten wat we ermee aan moeten. (J. Krishnamurti, uit Vrijheid en meditatie)
Is er leven na de dood?
Ieder mens komt er een keer achter