Les geven in creativiteit, iemand proberen creativiteit bij te brengen, het is als het stelen van iemands horloge en deze daarna weer aan diezelfde persoon proberen te verkopen. Als je echt een methode zou hebben waarmee je creativiteit kon onderwijzen en je iedereen gewoon kon uitleggen hoe het werkt dan zou het totaal niet meer interessant zijn. Wat altijd essentieel blijft bij de creatie van iets nieuws dat is het mysterie.

Er is een gedicht dat gaat zo:

Wanneer de vogel roept, wordt het bos mysterieuzer..

Stel je bijvoorbeeld eens voor dat je wandelt over het gras van de Schapenweg in het Noord Hollands duinreservaat en op dat moment is alles is heel stil. En opeens krast er een kraai, ergens. Je weet niet waar die kraai zit en dat kleine geluidje benadrukt de stilte. De stilte wordt dieper en dieper. De soort geheimzinnigheid die de vogel creëert noemt men in China Yugen.

Zo leren we al op jonge leeftijd ons te bemoeien met dingen die eigenlijk helemaal vanzelf gaan

Dit klinkt allemaal tamelijk hopeloos, zeker in de oren van een Westerling. We willen creatief resultaat en vlug een beetje. Mensen zullen misschien zeggen: als je niet uit kunt leggen hoe het werkt, wat heb je er dan aan? En dat komt omdat we niet genoeg vertrouwen hebben, vertrouwen in onszelf. Wij menen dat we bepaalde dingen nooit voor elkaar krijgen als we niet eerst instructies krijgen hoe we het moeten doen.

Mama is bang dat het er niet uit komt

Dat komt natuurlijk voor een deel voort uit onze zindelijkheidstraining. Mama is bang dat het er niet uit komt. En begint aanwijzingen te geven en opdrachten. Zo leren we al op jonge leeftijd te persen, beter ons best te doen, ons schrap te zetten, te forceren, de adem in te houden, te fronsen en ‘rustig te gaan slapen’; we leren ons te gaan bemoeien met dingen die eigenlijk helemaal vanzelf gaan, dingen die eigenlijk helemaal vanzelf komen.

Creativiteit

Een creatieve volwassene is en kind dat het overleefd heeft

Intelligentie kijkt naar wat bekend is om problemen op te lossen. Creativiteit kijkt naar wat nog niet bekend is om nieuwe mogelijkheden te ontdekken.

Een creatieve volwassene is een kind dat het overleefd heeft

Creativiteit heeft de geur van individuele vrijheid

Het creatieve proces is een proces van overgave niet van controle. De kern van creativiteit is mysterie. Dat en een gevoel van verrassing.

Een overstap maken van imiterend gedrag dat bepaald wordt door regels en contracten. naar creatieve vernieuwing en flexibiliteit.

Wat je ook doet, doen met zoveel liefde en toewijding dat de kleinste dingetjes een kunstwerk worden, je wordt daar heel blij van.

Creativiteit is de dans tussen het bekende en het onbekende.

Dat wat belangrijk is, gewoon omdat je het niet helemaal begrijpen kunt

Over het begrip Yugen is weleens gezegd: Yugen is kijken is naar wilde ganzen die verborgen in de wolken voorbij vliegen. Kijken naar de zeilboten die in de verte verdwijnen achter het verre eiland. Het is steeds maar verder lopen in een heel groot bos zonder een idee om ooit terug te keren. Al deze dingen hebben een element van geheimzinnigheid in zich. Dit vreemde idee van het diepe en donkere, van dat wat belangrijk is, gewoon omdat je het niet helemaal begrijpen kunt.

Proficiat, veel plezier en maak er iets moois van

Een echte creativiteits-docent of -coach is iemand waarmee je kunt lachen, iemand die begrijpt dat het er in zit en die dat aan jou laat blijken – duidelijk, maar niet vaak, misschien maar een enkele keer- en die het voor de rest vrij laat, het is een persoon die weet dat hij het niet weet.

Zo, je bent hier op het punt gekomen dat je de hele cursus hebt doorlopen. Nu weet jij het ook (niet). Proficiat, veel plezier en maak er iets moois van.

Je creativiteitscoach

“Maybe I didn’t write you, but I found you”, Bob Dylan over het mysterie van creativiteit

Stardust – Hoagy Carmichael

Stardust Willie Nelson

Stardust Bob Dylan

Stardust Doris Day

Disclaimer