Onze maatschappij heeft de waarde van de binnenwereld afgeschaald met een eindeloze stroom van afleiding in de buitenwereld. Maar het is de binnenwereld die de buitenwereld vorm geeft . Alleen dingen die we met woorden, getallen of beelden kunnen noteren en vastleggen vinden wij er toe doen. De rest doen we af als irrelevant of als ‘niets’ met als gevolg dat wij maar een heel klein beetje van alles wat er bij onze zintuigen binnenkomt aandacht geven. Zo komt het dat wij het idee hebben dat we vanaf onze opperhuid afgescheiden zijn, losstaan van de rest van de wereld.
Wetenschap kijkt naar buiten, spiritualiteit kijkt naar binnen
Tegenpolen horen bij elkaar, ze trekken altijd en overal samen op. Uiterlijk zijn ze verschillend impliciet zijn ze hetzelfde. Wetenschap en spiritualiteit zijn de twee kanten van dezelfde munt. Wetenschap kijkt naar buiten, spiritualiteit kijkt naar binnen. Ze mogen dan verschillende bewoordingen gebruiken maar allebei zijn ze op zoek en doen ze onderzoek.
De wetenschap noemt het observeren, spiritualiteit noemt het bewustzijn. De wetenschap noemt het experimenteren, spiritualiteit noemt het ervaren. De verschillende benamingen duiden er alleen maar op dat ze in verschillende dimensies werken.
Een fractie van wat er gaande is
Wetenschap concentreert zich op het object (ding / onpersoonlijk). Spiritualiteit concentreert zich op het subject (persoonlijk). Zonder subjectiviteit kan er geen objectiviteit zijn en zonder objectiviteit geen subjectiviteit. Het subjectieve van het menselijke bewustzijn en het objectieve van het bestaan zij volledig onderling afhankelijk.
Onze fysieke wereld is een systeem van onafscheidelijke tegenstellingen. Zet een vlinder, een zwerver of een monnik niet weg als ‘niet essentieel’. Alles bestaat samen met al het andere. Maar we zien dat niet omdat we alleen opmerken wat wij opmerkelijk vinden en dat zijn dingen die we in woorden, getallen of beelden kunnen vatten: een fractie van wat er gaande is.
Onze maatschappij heeft de waarde van de binnenwereld afgeschaald met een eindeloze stroom afleiding in de buitenwereld
Bewustzijn is je bewust zijn van jezelf door je gedachten en gevoelens. Dit is je binnenwereld. Dit is het gedeelte dat de minste aandacht krijgt omdat dit het persoonlijke, privé gedeelte is van je realiteit. Maar als de geest het beginpunt is dan is het noodzakelijk om te onderzoeken wat er in de geest gebeurt.
Onze maatschappij heeft de waarde van de binnenwereld afgeschaald met een eindeloze stroom van afleiding in de buitenwereld. Maar het is de binnenwereld die de buitenwereld vorm geeft .
Het hoofd dat zichzelf over het hoofd ziet
Dit is hetzelfde mechanisme dat ervoor zorgt dat je niet in de gaten hebt dat zwart en wit bij elkaar horen. Dat het je kan ontgaan dat elke binnenkant ook een buitenkant heeft en dat je over het hoofd ziet dat wat er aan de binnenkant van je huid gebeurt alles te maken heeft met wat er buiten je huid plaatsvindt.
Abraham Maslow had een quote over een hamer en een timmerman: “Als je als timmerman alleen met een hamer aan de slag gaat, dan denk je dat je alles met die hamer kunt oplossen”. Er zit ook niks anders op. Met andere woorden: als je je focust op één ding zie je heel veel andere mogelijkheden niet meer.
Als je echt zorgvuldig wetenschappelijk het gedrag van een organisme wilt bestuderen dan kan dat alleen maar als je tegelijkertijd ook de omgeving van dat organisme in kaart brengt. Zodra je dat ziet begrijp je meteen dat er meer is dan alleen maar met gif en geweld tegen de ‘boze buitenwereld’ , ‘gevaarlijke boosdoeners’ , ‘losgeslagen virussen’, ‘meedogenloze dictators’ , ‘waanzinnige wappies’ en ‘invasieve exoten’ te strijden.