In deze ‘definitieve’ documentaire over muzieklegende Harry Nilsson duiken vrienden, familie en collega’s in de muziek-, het creatieve proces en de persoonlijke demonen van de veelgeprezen singer-songwriter.
“Het grootste deel van zijn leven was hij bezig met het najagen van lol. Hij kreeg dat te pakken en op het laatst kreeg het hem te pakken.” – Eric Idle (Monty Python)
“Laten we een paar minuten besteden aan het onderwerp song-constructie, dat is een van de belangrijkste onderdelen van songwriting. Even een paar opmerkingen voor jonge aankomende songwriters. Ten eerste: je moet je lied leren kennen. Je moet het uit elkaar halen en het dan weer in elkaar zetten en goed schoonhouden natuurlijk, want op een dag, tijdens het gevecht, kan dat je leven redden.” – Harry Nilsson
Nilsson is een genie en – tussen twee haakjes- een ander genie heb ik nooit ontmoet
“Hij bracht originaliteit. En dan bedoel ik echt: hij kopieerde niemand anders.
“Hij kwam het dichtste bij een Amerikaanse versie van de Beatles.” – Hit producer Richard Perry
“Hij heeft die rare combinatie van, iets hemels en gewoon smerigheid, ha ha ha en donkerte.” – Terry Gilliam, regisseur Monty Python.
“Harry Nilsson is een genie en -tussen twee haakjes- een ander genie heb ik nooit ontmoet.” Hij was de slimste persoon die ik ooit ontmoet heb in de showbusiness. Wat hij deed was opereren op het hoogst-
denkbare creatieve niveau. Ik zou hem niet een muzikaal genie noemen. Hij heeft een nieuwe definitie gegeven van wat een lied kan doen, met een ongelooflijke intimiteit: prachtig en troostend en verlichtend en helder.” – Van Dyke Parks
“Dat hij John Lennon had (als vriend en als producer JP) maakte bijna het feit goed dat zijn vader hem had verlaten.” – Componist van talloze hits /zanger Jimmy Webb
Het was een vriendschap gesloten in de hel. John (Lennon) had zijn problemen, en Harry had zijn problemen en als zij bij elkaar kwamen… echt…Dat was, dat was het moment waarop Harry zijn stem volledig aan flarden zong. Zij deden wedstrijdjes wie het hardste, rauwste, langste kon zingen.” – De eerste muziekuitgever die Nilsson contracteerde)
Zonder verder een woord te verspillen
Producer Richard Perry: “Halverwege de opname van het album hadden we een meningsverschil dat niet even snel tot een oplossing kwam.” (Dit ging naar verluidt over de manier waarop het nummer Without You gearrangeerd en gespeeld diende te worden en liep zo hoog op, tot het punt waarop Harry tijdens de opnames de song ging afkraken en probeerde de musici te ontmoedigen -JP) Richard Perry: “Als twee echte gentlemen spraken we af om te gaan lunchen in het Dorchester hotel om te bespreken wat gaan we nu doen? Ik zei: Harry, herinner je je nog dat toen je naar me toe kwam en vroeg of ik je wilde produceren dat ik je toen vroeg:
mijn enige voorwaarde is dat ik controle heb, creatieve controle. Hij kijkt me aan zonder blikken of blozen en zegt: wel, ik heb tegen je gelogen. Ha ha ha ha. En toen keken we allebei op ons horloge en realiseerden ons dat we al laat waren voor de sessie. Dat hij zijn zangpartij zou gaan opnemen voor Without You. En zonder verder een woord te verspillen, sprongen we in een taxi en renden naar de studio, he went right out en hij zong het nummer zoals je die nu hoort op de plaat.